I mitt gestaltning Observationer vill jag ge struktur och ramar men lämna väldigt mycket öppet för barnen, lärare och föräldrar. Platsen är första kontakten med förskolan. Därifrån fortsätter man till de tre avdelningarna kronan, juvelen och skatten. Det är en plats där alla möts när barnen ska till skolan eller hem. Mitt intresse ligger i naturen och naturvetenskapen och framförallt människans möte med det.
Gestaltningen består av två delar. Den första delen, uteplatsen, bygger på fyra skulpturala former som uppmanar till lek och fysiska aktiviteter. Den andra delen är samma former i liten skala i form av lek/pusselbitar som barnen kan leka med inomhus. På det sättet suddar man ut gränserna i lek mellan ute och inne. Leken bara fortsätter och byter form.
Tankar om lek
Gestaltningen är platsspecifik och bygger på Reggio Emilioinspirerat arbetssätt. Jag har också tagit fasta på Rhizomatiska lärandet. Formerna lämnar mycket över till fantasin, så att lekens innehåll inte blir förutbestämd, eller styrd. Kreativa tankar ska frigöras och barnen står för lekens innehåll. Leken växer hela tiden. Leken är tidlös. Det finns inget centrum utan allt kan vara intressant.
Gestaltningen kan ses som ett konstnärligt verk som barnen kan aktivera med sin kropp och rörelse. Men det är också en scen för barnens lek som utvecklar kroppen, tänkandet, språket och nyfikenheten.
Formerna
Grundelementen i min gestaltning är en form som kallas trapets inom geometrin. (En triangel med avkapad topp blir en fyrhörning) Det är en form som kan upprepas, vridas och vändas på många olika sätt. Min tanke har varit att bygga former som har linjer, ytor, volymer, punkter. Det är för skulptören klassiskt byggmaterial. Det minimala uttrycket lämnar mycket plats för egna tolkningar. Skalan är anpassad för 1-6 åriga barn. Det är bara de som kan krypa genom hålen och komma ut på andra sidan.Tanken är att hålla sig nära marken och undvika att bygga för mycket på höjden. Runt platsen finns träd, hus mm som har höjd redan och samverkar.
Verket är också en gemensam symbol för de tre olika avdelningarna, skatten, juvelen och kronan. Formerna bildar olika ”smycken” i cirkulär rörelse. Det smälter ihop med små stubbar, kantavgränsningen, som ett pärlhalsband.
Tanken är att leken inte tar slut utan fortsätter inomhus i en annan skala. Man kan leka med liknande former som ute. Man har oändliga möjligheter att bygga och leka. Barnen kommer att känna kopplingen med utegestaltningen och utveckla skapandet.
Bygglek består av två olika pussel och klossar och är gjord av björkfaner och trä. Byggklossarna och pusselbitarna är konstruerade med tanke på hela gestaltningen och fungerar som redskap för att få barnen till leken. Observationer och eget agerande leder till nya erfarenheter och kunskaper.
Att foga ihop bitar på en yta, som tex mosaik, genom att fylla en yta med ett antal identiska eller icke- identiska bitar utan att det uppstår hålrum har mycket lång tradition. I mitt förslag har jag använt matematikern Penrose ́s princip och gjort två egna mönster. För att konstruera Penrose mönster behövs det två olika plattor med räta vinklar. Penrose kallade dem drake och pil. Det här är en unik version för Lindö förskola. Det som fascinerar är att det går att bygga fritt åt alla håll. Det har ingen yttre ram. Det kommer aldrig att helt upprepa sig. Klossarna är en tredimensionell form av massivt trä, alla likadana. De kan man bygga fritt med.
Hela projektet var nära samarbete med skolans personal som inledes med en dag föreläsning/workshop med hela Kalmar kommuns förskolepersonal inom upptågsdagar som ordas i början av terminen. Temat var förändringen som personalen kommer att arbeta med barnen under åren. för projektet var det viktigt att ha bra förankring inom pedagogerna för att man skapar ett verk inom deras och barnens arbetsplats.
Beställare: Kalmar kommun
Projektledare: Stina Siljing